Tuala Wanita punca Barah Pangkal Rahim | Pad Herba Wanita


Kelmarin, sedang saya sibuk menyelesaikan tugas yang diamanahkan di pejabat, saya terpandang satu artikel di dalam akhbar Berita Harian yang menarik perhatian untuk dikongsi bersama. Mungkin ada dikalangan kita yang sibuk dengan kerja seharian sehingga terlupa untuk membelek akhbar yang diletakkan berhampiran.

Dalam artikel ini, Sebuah badan NGO meminta kepada Kementerian Kesihatan Malaysia agar membuat kajian terperinci berhubung dakwaan Persatuan Pengguna yang mendakwa tuala wanita adalah punca kepada penyakit barah pangkal rahim. Bila tengok sahaja tajuk ni terus saya alihkan perhatian saya dengan membaca artikel ini di web portal Berita Harian untuk lihat komen-komen dari pembaca setia online akhbar ini. Bila dilihat pada semua komen tu, saya tertarik dengan satu komen dari sorang pembaca ni yang mengatakan tuala wanita herba adalah mahal. Anda boleh view ‘pic’ yang saya attach di bawah:

Sebenarnya, untuk pengetahuan anda semua, tuala wanita herba dari Syarikat Avail Beauty Sdn. Bhd sahaja yang termurah dipasaran berbanding dengan tuala wanita herba dari syarikat lain. Mungkin pembaca ini mengatakan mahal adalah kerana beliau membandingkan harga tuala wanita biasa yang diperbuat daripada kertas biasa dengan tuala wanita yang diperbuat dari kapas. Untuk pengetahuan anda, material kapas terlalu sukar untuk diperolehi di Malaysia, cuma negara pengeluar kapas terbesar didunia iaitu negara China sahaja yang mampu mengeluarkan kapas dengan kuantiti yang banyak. Memang tidak dinafikan, kalau dikedai-kedai runcit atau pasaraya, tuala wanita boleh diperolehi dengan harga yang murah dan kuantiti pun banyak tetapi dari segi kualiti pad itu, kita perlu kaji dari sumber yang datang dan cara mana tuala wanita itu diproses.

Pemakaian secara berterusan tuala wanita berkualiti rendah mungkin tidak memberi kesan drastik tetapi dalam tempoh jangkamasa panjang, akan ada kesan-kesan negatif kepada pengguna dimasa akan datang. Sebagai contoh, kita memasukkan sebutir gula satu persatu ke dalam air kopi yang pekat. apabila sebutir demi sebutir gula dimasukkan, lama kelamaan air kopi tersebut akan menjadi manis juga. Jadi, saya samakan contoh gula dan air kopi ini dengan pemakaian tuala wanita biasa ini yang mana, pemakaian secara berterusan boleh menyumbang kepada penyakit serta masalah-masalah kesihatan bagi kaum wanita.

Disini, tugas anda adalah, anda nilai dan kaji semula apa yang saya coret dan kongsikan disini. Citarasa terpulang kepada diri masing-masing. Saya hanya kerkongsi info dan maklumat sahaja.

Berjumpa lagi.

About Farahidayu

Nama diberi Nurul Farahidayu binti Sa'adun, berasal dari Batu Pahat, Johor dan sekarang menetap di Putrajaya selama 4 tahun. Bekerja makan gaji disebuah agensi kerajaan selama 8 tahun. Saya mempunyai 2 orang cahaya mata yang sungguh comel dan ada waktu ketikanya menyerlahkan kenakalannya. Anak yang sulung diberi nama Muhammad Aniq Haikal manakala yang kedua diberi nama Atikah Qaisara.
This entry was posted in Cerita Pad Herba and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Tuala Wanita punca Barah Pangkal Rahim | Pad Herba Wanita

  1. yg baik memg mahal..kalau sakit nanti lg mahal..lbh baik cegah skarg..guna pun kertas kitar smula tu sb tuala wanita yg biasa murah..syg kn diri sndiri..jgn ambk mudah..cuba dlu..byk kbaikan dia..

  2. farid says:

    Pompuan sekarang nie memang banyak kira-kira. Untuk kesihatan dan keselesaannya sendiri pun nak berkira. Pakai jer kain batik macam orang dulu-dulu lagi jimat.
    Bak hataran kawin semuanya nak tinggi , ada yang serba berdiri. Bila dah kahwin pada malam pertama gagal dan malam kedua cuba lagi pun gagal dan malam seterusnya pun gagal, rupa-rupanya ada Fibroid.Patutlah sakit semacam.
    Rugi….rugi… kena kumpul duit lagilah jawabnya ( kumpul untuk kawin lain ).
    JANGAN MARAH KALAU DI MADU. Hehehehehehee……

  3. erica says:

    AKU PUN BARU TADI ADA ORG PROMOTE BIO SANITARY NI TRUS AKU BELI TAKUT AKU BILA TAHU RISIKO TUALA BIASA…..MAHAL X PE JGN MEMBAZIR DUIT BELI BNDA LAIN

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s